Lær os at elske og leve

Dåben er vores håb til Gud

Tag os i favn, når vi falder

Kom med Din ånd og Ordet ud

Giv os Dit ja, når vi kalder

Du var en far, da vi kom til                        

Kald os ved navn, kom, sig Du vil

Lær os at elske og leve

 

Brødet og vinen, nådebud

”Herren er hyrden” kan lindre   (Sl. 23,1)

Brødet er Jesu krop, vor Gud

Vinen er blod fra Hans indre

Fylder med fred i ord og sind

Nu kan jeg se, jeg før var blind

Nu vil jeg elske og leve

 

Kærlighed er det største bud

Omsorg for liv skal vi dele

Sammen i solskin, sne og slud

Kan vi dog ikke det hele

Bær os, o Gud, med kærlig hånd

Hjælp os med selve troens bånd

Så kan vi elske og leve

 

Ønsker og håb, en bøn til Gud

Giv os en hat, vi kan dele

Særlighed, ungdom, stjerneskud

Satser på lidt af det hele

Kaster så alt i Jesu favn

"Ske blot Din vilje, i Dit navn"   (Mt. 6,10)

Så tør jeg elske og leve

 

Skabelsen efter sjette dag

Floder og bakker og dvale

Vi er i alt, Guds hvide flag

Næsten som Paradis-Sale

Tiden og talen, går i stå

Det kan vi ikke helt forstå

Det er at elske og leve

 

Store Guds ord fra Jesu mund

”Følg mig nu, det er min gave”

Læg dem ved hjertet, ved din mund

Mer’ end du næsten kan have

Følg Ham, få hvile, salig stund

Her kan du være uden grund

Prøve at elske og leve

 

Kom og velsign, i Herrens navn

Freden og lyset og nåden

Vis os Din vej, Din sikre havn

Så kan vi leve med gåden

Giv os Din tillid, tro til savn

Hav os for altid i Din favn

Her kan vi elske og leve

 

 

Tekst: Juma Nellemann Kruse, 2025

Musik: Lindemanns melodi til Grundtvigs ”Kirken den

            er et gammelt hus”, 1840

 

 

 

 

Baggrund

I november 2024 udkom Lars Sandbecks bog "Når kærligheden dømmer. Den kristne tro på alles frelse".


Sammen med nogle samtaler i menigheden på Samsø, satte bogen en masse tanker i gang om netop den kristne frelse, herunder min egen overbevisning om alles frelse. Tanker, der resulterede i bogen "Jonas' tegn. Om Guds dom til alles frelse og bekendelserne som en ramme" (arbejdstitel, endnu ikke udgivet).


En af ankerne imod tanken om alles frelse er som bekendt, at det hævdes, at alvoren går ud af kristendommen, en tilgang, jeg overhovedet ikke forstår, hvilket også fremgår af denne hjemmesides menupunkt "Dommedag".


Det kan sagtens være, at frelsen bliver smertelig for de fleste af os, men det ender godt. 


I den forbindelse har jeg også tænkt på, hvad der mon kan være afgørende for, hvor smertelig den bliver, og her er det oplagt at forestille sig, at jo længere væk fra Gud vi har levet i vores jordiske liv, jo smerteligere vil frelsen opleves. 


Og i forlængelse heraf overvejede jeg, hvad der mon fik os tæt på Gud. Hvad er det, der giver os gudsnærværet? Her kom jeg frem til syv punkter, som lyder:


Dåben, som kickstarter helliggørelsen/kristenlivet

Nadveren, som minder os om, at vi er fejlbarlige/syndere

Kærlighedens gerninger/omsorgen for alt levende, som realiserer gudsforholdet.

Bøn til Gud (om så bare fadervor), som kan minde os om meningen med livet. 

Intense naturoplevelser, som kan minde os om, at vi er en skabning blandt mange andre ikke-menneskelige skabninger. 

Ordets forkyndelse

og

Velsignelsen, som begge er naturlige elementer i en helt almindelig søndagsgudstjeneste, plus konfirmation, vielse og begravelse. 


Med det in mente, satte jeg mig for at skrive et vers, med inspiration i hvert af disse syv elementer. 


I første vers antydes det, at vi er et Guds barn fra fødslen, og ikke først fra dåben. 


I andet vers har jeg ladet mig inspirere af prøveoversættelsen fra 2025 af Markusevangeliet, hvor Jesus i forbindelse med nadveren taler om "min krop" i stedet for "legeme". Det var derfor interessant at have det ord med - kirken bliver sommetider beskyldt for at mangle krop, at der er for meget, der bliver i hovedet, og her bliver det i Jesu mund meget konkret. 


I tredje vers har det været vigtigt at antyde, at kærlighedsbudet ikke kun gælder næsten/medmennesket, men alt liv.


I fjerde vers har det været vigtigt for mig at antyde, at det kan være svært at bede til Gud - men at Fadervor som bøn kan meget, og i virkeligheden kan det hele, når det gælder bønnen. 


I femte vers har jeg indirekte ladet mig inspirere af "Hvad skal jeg sige, når jeg ser"-ordene fra Brorsons salme "Op al den ting, som Gud har gjort", når det gælder intense naturoplevelser. Og så er tiden også en spøjs størrelse, når man oplever noget intenst, når man oplever en eller anden form for gudsnærvær. (og så er det også en sjov gimmick at have en sætning, der siger det modsatte af den oprindelige tekst til melodien, hvor det et sted lyder: Det kan vi alle godt forstå)


Når det gælder ordets forkyndelse (sjette vers), og det måske mest absolutte Jesu ord (ud over kærlighedsbudet), nemlig "Følg mig!", har det være vigtigt, at finde balancen mellem noget, der godt kan virke som en tung opgave - hvis man ikke vidste bedre - men at ordene netop gerne skal opleves som en gave, der giver hvile, og en oplevelse af kirken/kristendommen som en "præstationsfri zone". Der er en grund til, at min lille bog om De Ti Bud hedder "Du skal ikke præstere!".


Og når det gælder velsignelsen, så handler det både - som vi hører i den aronitiske velsignelse sidst i en søndagsgudstjeneste - om nåde og fred, som det meste af kristendommen handler om, men samtidig, selvom man gerne må føle, at man er kommet hjem, være bevidst om, at Jesu forkyndelse, Jesu ord, ikke mindst korset, stadig er en gåde. En af de mest spektakulære linjer i den danske salmeskat er utvivlsomt Grundtvigs "Ja, jeg tror på korsets gåde" fra "Hil dig frelser og forsoner".


Salmen kommer derfor vidt omkring, når den skal beskrive eller indkredse, hvad et gudsnærvær vil sige, og hvad der dermed får os tættere på Gud, og der er utvivlsomt områder, der siger nogen noget mere end andre. For eksempel har jeg hørt folk, der kommer i kirken for at få velsignelsen. Sådan har jeg det ikke selv, jeg har ofte haft det sådan, at det er ordets forkyndelse, jeg kom for. 


Og for traditionens skyld, for at finde en virkelig god melodi, som gerne måtte være lidt melankolsk ("alvorlig"), og som  gav de rette associationer til kirkehistorien, faldt valget af melodi på "Kirken, den er et gammel hus".